Mad og råd fra en professor

Fredensvej-53-Maimouselle-097.jpg

Nu er jeg på INGEN måde en diæt-ekspert og hvis jeg skal være helt ærlig så spiser jeg lige hvad jeg har lyst til. Jeg tog 28 kg på i (begge) mine graviditeter og YUP, mange af de kilo sidder der stadig. Det er dog ikke noget jeg tænker over som sådan, jeg synes jeg er fin, lige som jeg er, og det er ALLE andre også. Med en travl hverdag, har jeg ikke timevis til at stå i køkkenet, men jeg prøver så godt jeg kan at lave en ordentlig madplan, at variere kosten, og at have en stabil base af frugt og grønt. Akilleshælen er altid at få mere fisk ind i planen samt at flere vegetariske dage finder vej til vores spisebord. 


Det går OK, hvis jeg har lidt overseende med mig selv, ingen er perfekt… 


Et fif jeg bruger daglig, er at når børnene komme hjem, står der altid en skål med gnave grønt klar, og det er en stor succé. Vi er alle sulte og kværner skålen på nul komme nul, skulle de små, efterfølgende, ikke ELSKE det der serveres til aftensmad, har de i hvert fald fået en god kvote af dagens grønt opfyldt. 

gnavegrplus-nt-og-dip-lille.jpg

Vi har ikke kræsne børn som så, men vores erfaring er at det ikke helt går at undgå at de ikke spiser alt altid. I går serverede vi for eksempel falaffel med pitabrød og grønne tilbehør som iceberg, majs, tomat og tabuleh. Lidt creme fraiche skal der også til og for os voksne lidt sambal oelek. Altså ikke en perfekt diæt men absolut ikke dårlig. En af pigerne spiser med god appetit i mens den anden KUN spiser falaffel og pita brød. Altså prøv at se den tallerken, magen til tørt og trist findes ikke, men hun var alligevel tilfreds. What ever - ingen lider af underernæring eller er i risikozonen af at få skørbug.

hjemmelavet-pitabroed-med-falafler.jpg

I har måske både læst og hørt om Walter Willet, professor i public health ved Harvard University, som har brugt tre år på en studie som gerne skal gøre det bedre for både personen og planeten og af alle de milliarder trillioner af diæter, råd, vejledninger, påstand og mere eller mindre godt underbyggede studier fangede dette mit interesse. De resultater han kommer med, både fra denne studie og tidligere, oplever jeg som fakta baserede, forholdsvis nemme at leve op til og de kræver ikke livsændrende vaner - HALLELUJAH!

I en intervju fra 2012 siger han følgende, det er old news nu men stadig en god reminder: 

# 1. Hold op med at ryge 

# 2. Motion - behøver ikke være høg intensitet eller tungt, en gå- eller cykeltur er nok.

# 3. Hvad du spiser - en god balanceret diæt gerne med råvarer af høg kvalitet. 


Han kommer også med et par tip, hvis man har begrænset budget: 

# 1. Lær at lave din mad selv

# 2. Forberedelser (Food preparations) 

# 3. Erstat rødt kød med fjerkræ, bønner og andra grønne alternativer. 

# 4. Ingen sodavand og meget begrænset med juice.  


Det bedste var alligevel de korte og koncise tip om mængderne fødevarer vi gerne skal holde os til:


# 1. Basen i kosten skal gerne være frugt, grønt, nødder og bælgfrugter.

# 2. Halvere dit forbrug af kød og sukker.  

# 3. Én bøf svarer til mængden rødt kød man maks burde spise om ugen.

# 4. Mindre end 4 æg om ugen.

# 5. Begræns dit indtag af mælkeprodukter til hvad der svarer til 1 glas om dagen. 


Og for os som gerne vil men ikke altid når hele vejen frem, bekræfter han at “Hvis vi ikke kan nå målet, er det bedre at prøve og nå så langt, som vi kan”. 

Photo @ maimouselle

Sæson-web: https://saeson-web.dk/artikler-og-magasiner/gnavegroent-og-dip/

Urtekram: https://www.urtekram.dk/opskrifter/retter/aftensmad/hjemmelavet-pitabroed-med-falafler